T-34/57 Model 1941 diorama #3

Så då har tiden äntligen kommit till färgkladdandet. Jag har limmat dit lite mer utrustning framtill på vagnen och sedan lagt ett lager grundfärg för att akrylfärgerna lättare ska bita på resinet genom att spruta allt svart med Games Workshop Chaos Black på sprayburk.





Sedan så drog jag igång airbrushen och sprutade allt med Tamiya's XF-9 Hull Red för att efterlikna den verkliga grundfärgen på vagnen. När det hade torkat så maskerade jag det mesta för att fortsätta spruta resten. Jag som uteslutande har varit en penselmålare tidigare försöker nu använda airbrushen så mycket som möjligt till min målning. Det är så mycket enklare att leka med djup och färgskiftningar med en spruta än med pensel även om man bara målar i en färg. Här nedan så är allt maskerat och färdigt för mer färg så det blir lite mer liv på det hela.






Här har vi då resultatet. Jag har målat sidorna vita framtill, nåja, inte riktigt vita, jag har mixat Tamiya XF-2 White och XF-55 Deck Tan med en ratio av 4:1 då jag inte ville ha den där riktigt kritvita inredningen på den här vagnen. På det hela taget så är man ganska så fri att måla inredningen lite som man känner för det på en T-34. Jag har tittat på en mängd olika foton som många har varierat en hel del sett till hur de har sett ut invändigt. Sedan så har jag penselmålat alla avvikande detaljer med Tamiya XF-1 Black. I de flesta fallen så har dock stolarna varit svarta så där tog jag mig helt enkelt friheten till att måla dem bruna istället för att få en avvikelse från allt det andra inne i vagnen. Slutligen så har ammunitionslådorna fått sig en grön färg genom att jag har målat dem med Tamiya XF-58 Olive Green, en i mitt tycke lämplig "Ryssgrön" färg. Även tryckluftstuberna framtill har fått bli gröna. Baktill i motorrummet så har jag gett torpedväggen och fjäderhusen en omgång med samma gröna färg. Dieseltankarna har dock fått sig en avvikande färg genom att jag har målat dem med Tamiya XF-4 Yellow Green, en klart stilfull avvikelse i mitt tycke som jag gillade när jag såg den för första gången på några av alla bilder som jag har hämtat min inspiration ifrån. När så allt var målat så har jag gått över allt med en brun wash och resultatet av det går då att se på dessa två bilder.





Det var allt för den här gången. Mer kommer nästa gång jag uppdaterar.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul och se att du gör lite nytta på dagarna och inte bara sover bort dem. ;)

2009-08-14 @ 14:50:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0