Nostalgitripp

Nu blev det inte riktigt så att jag fortsatte med Panthern. Den blev ställd åt sidan igen, för tredje gången faktiskt. Snacka om att det rör sig om en riktig surdeg. Men vad göra när jag blev sugen på en riktig nostalgitripp tillbaka till min ungdoms dagar då man byggde Matchbox modeller, främst då flygplan som fick hänga i taket tills dess att de plockades ner och luftgeväret plockades fram...
Vad handlar detta då om? Jo jag fick lust att åter igen bygga en Matchbox modell så jag satte igång med en liten söt SAAB J29F Tunnan i skala 1:72. Lite väl grova detaljer och kontraster på deras modeller. Som exempel så finner man panellinjer djupa som krondiken på flygkroppen kombinerat med upphöjda panellinjer på vingarna.
Så här ser innehållet i lådan ut:
Som synes rör det sig inte om allt för mycket att bygga ihop så det behövs inte speciellt mycket tid till att limma ihop en gammal Matchbox byggsats.
Jag startade direkt med att måla piloten.
Samt även pilotens kontor. Faktum är att den här modellen har en riklig detaljnivå inne i cockpiten till skillnad mot många andra samtida modeller från just Matchbox eller Airfix.
Och så här ser det ut med piloten på plats.
Som alltid i dessa gamla byggsatser är detaljrikedomen inte den bästa men vad gör det när det är kul att bygga. Kort sagt mycket bygglädje i dessa gamla Matchbox modeller.
Nåja, nu går vi vidare med byggandet. Fram med bly och lim. Rikligt med bly behövs för att planet ska stå på sitt noshjul sen när det är färdigt istället för att sitta på sin rumpa. Blyet i det här fallet är #6 blyhagel.
Med allt bly på plats var det bara att limma cockpiten på plats och klämma ihop flygkroppshalvorna.
Då var flygkroppen limmad med Tamiya's Extra Thin Cement som bildar en fin skarv när den får dras ut längs fogen och smälta ihop kroppshalvorna. Här ser man dessutom de fina krondikena som i och för sig var rätt tänkt på den tiden det begav sig med i stort sett alla andra modeller som bjöd på upphöjda panellinjer medan Matchbox skröt med sina nersänkta panellinjer, nog är de nersänkta alltid eftersom de är groteskt stora/djupa sett till skalan på modellen. Men passformen är i alla fall bra.
Ett flygfä, även om det i det här fallet är en tunna, behöver vingar för att flyga. Snabbt fick jag vingarna på plats på modellen som nu börjar se ut som en Flygande Tunna.
Fälltankarna är inte limmade på bilderna här ovan eftersom jag valde att avvakta med det till dess jag har målat allt, rätt eller fel val vet jag inte men så gjorde jag i alla fall. Här ovan syns även huvudställets groteska hjulbrunnar som är på tok för stora på modellen. Jag får ta och åtgärda det senare helt enkelt eftersom det inte bara är nån millimeter som det rör sig om.
Det var allt för den här gången. Limma väl och kom ihåg att det inte skadar att maskera ordentligt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0