Julen kom tidigt i år!

Kommer ni ihåg den här lilla krabaten?
 
 
Just det, min lilla Airfix Tomahawk IIA med PE från Eduard blev så pass lyckad att den ynglade av sig. Ni kanske kommer ihåg att jag var en smula stressad när jag byggde den för att hinna med innan deadlinen var till ände. Det var för att jag deltog i Scale Plastic & Rail's första gruppbygge med den. Motståndet var riktigt tufft men i slutänden efter två veckors spännande omröstning stod jag som segrare. Det håller på att vara ett tag sedan nu men nu när jag kom hem för dagen möttes jag av en liten lapp i lådan som meddelade att jag hade ett brev att hämta ut som var för stort för brevlådan, bara att vända och fara och hämta ut paketet.
 
 
När jag öppnade det möttes jag av den här välpackade synen.
 
 
Nåväl, nyfiken var jag och jag packade upp hela innehållet i lådan. Tänk vad mycket som kan rymmas i en "liten" kartong.
 
 
Mycket godsaker var det. Nu tar vi och går igenom allt lugnt och metodiskt. Först har vi en MiG.21 Bis i skala 1:48 från Eduard (nästan allt är från Eduard) som redan då den lanserades i fjol blev en "ouppnåelig" drömbyggsats för mig. Jag har bara sett fina recensioner på den på nätet och de byggen som jag har sett har varit en fröjd för ögat, lägg till det då det faktum att jag alltid har varit lite svag för just MiG-21. Nu är dock skalan fel jämfört med vad jag normalt bygger, men jag kan göra undantag för en del flygfän som ligger mig varmt om hjärtat. När jag öppnar lådan möts jag av en härlig syn, den är full i plast, inte mycket utrymme över här inte. Den första svårigheten att komma över lär nog bli att välja vilket målningsalternativ jag ska välja att bygga den i.
 
 
MiG-21BIS, Izdelye 75A, 31st Fighter Squadron, Kuopio airbase, Finland, 1980 - 1981
 
 
MiG-21BIS, 1st Air Division of Polish Navy, late 90´s, Gdynia – Babie Doly airbase, Poland
 
 
MiG-21BIS, Izdelye 75B, 47th Combat Air Regiment, Griff Squadron, Pápa airbase, Hungary, 1991
 
 
MiG-21BIS, Tactics & Air Combat Development Establishment, Jamnagar airbase, India, September, 1986
 
 
MiG-21BIS D, Izdelye 75A, 22nd Fighter Squadron, Pula airbase, Croatia, 2008
 
 
MiG-21BIS, Izdelye 75B, 3rd Air Base, Graf Ignatevo, Bulgaria, from 2002
 
 
Som ni ser på färgprofilerna här ovan (hämtade från Eduard's hemsida) är det inte någon lätt uppgift jag har framför mig.
 
Men jag kan ju alltid träna två gånger om genom att bygga denna minimala sötsak!
 
 
Just det, den är inte alls stor. Men skalan på 1:144 är minimal i mina ögon för mig som är van vid 1:72. När man öppnar lådan möts man av två identiska uppsättningar för att bygga två stycken mini-MiG's. Här är en bild på gjutstammarna tillsammans med en Humbrol och en Tamiya färgburk för skaleffekten.
 
 
Även här erbjuds byggaren en uppsjö med olika målningsalternativ. Det här kommer att bli en utmaning att maskera och måla så här pass smått men här är de 8, ja ÅTTA (återigen bilder från Eduard's sida) olika alternativen som finns att tillgå.
 
MiG-21MF, 6th Fighter-Bomber Regiment, Pribram-Dlouha Lhota Air Base, Czechoslovakia, 1986
 
 
MiG-21MF, 211th Tactical Squadron, Caslav Air Base, Czech Republic, 2003
 
 
MiG-21 MF,German Democratic Republic, Jagdfliegergeschwader 3, Preschen Airbase, 1990
 
 
MiG-21SM, 812th UAP, Kharkov Higher Military Academy, based at Kupyansk Airfield, Soviet Union, August, 1991
 
 
MiG-21MF, Slovak Air Force, 4th Squadron, Silac Airbase, Slovakia, ca. 1999
 
 
MiG-21MF, Polish Air Force, 10th Eskadra Lotnictwa Taktycznego, Lask AB, Poland, 2001-2003
 
 
MiG-21MF,Vietnam People’s Air Force, 921st Fighter Regiment ‘Sao Do’, flown by Pham Tuan, Vietnam War, 1970
 
 
MiG-21MF No.7628, Egyptian Air Force, unit unknown, Tanta Airbase, 1988
 
 
Som ni ser är det inte någon lätt uppgift här heller att välja ett målningsalternativ. Fördelen är dock att jag har två val på åtta jämfört med ett val på sex alternativ som det är på den stora MiG'en.
 
Nog om de små söta flygfäna nu! Vi fortsätter inventeringen av innehållet i kartongen istället. Först ut är då en komplett cockpit i resin med underbara detaljer. Eduard's "Brassin" serie med resintillbehör och ersättningsdelar är underbart gjutna med en detaljering som får en att häpna.
 
 
Sen har vi en uppsättning AA-10 Alamo-A misiler som vad jag förstår det hela inte användes på MiG-21 men jag vet inte säkert. Jag får ta och kolla upp det för det kan ju vara så att det var nån aktör som använde MiG-21'an in på 2000-talet som också använde dem på sina 21'or.
 
 
Inget jetplan utan hårfön. Här har vi utblås i resin.
 
 
Mer misiler i form av RS-2US / AA-1 Alkali misiler och de brukade man i alla fall hänga på 21'orna.
 
 
Härligt detaljerade hjulbrunnar i resin.
 
 
PE för de utvändiga detaljerna.
 
 
En uppsättning färdigmålad och självhäftande Eduard ZOOM PE till cockpiten.
 
 
En uppsättning tillbehör som FOD's med mera i PE.
 
 
Ni som klagar på att det är för smått och pillrigt med PE i 1:72 bör titta bort nu för här har vi en uppsättning PE som är anpassad till de två små sockersöta 21'orna i skala 1:144.
 
 
Slut PE men det tar inte slut för det utan då har vi lite dekaler i form av generella stenciler som man formligen kan tapetsera flygfäet med.
 
 
Jo, visst sade jag att jag inte är någon fantast av dekaler och dekaleringsarbete. Kolla in detta då!
 
 
Och som om det inte räckte med sex olika målningsalternativ som ingår i lådan så valde James Hatch, editor och grundare av Scale Plastic & Rail att skicka med ytterligare en dekaluppsättning (det enda i hela lådan som inte kommer från Eduard) från Ze-Ro Decals.
 
 
Men det var med en till liten godbit i lådan som dock inte hör till vinsten från gruppbygget.
 
 
Men, vad är då det här? Jo, det är ett dioramatillbehör av det enklare slaget i form av färdigmålad PE som föreställer hissområdet på flygdäcket på IJN Zuikaku, ett av de sex hangarfartyg som deltog i samband med Japans anfall mot Pearl Harbor 7:e december 1941. Varför är då det med tillsammans med allt det övriga? Jo, James gjorde en recension av PE-setet på Scale Plastic & Rail och när han fick veta att jag har tänkt bygga Tamiya's nya Mitsubishi A6M2b Zero så fick jag recensionsexemplaret av han.
 
 
Hur är då allt det här möjligt? Det rör sig inte precis om småslantar när man räknar ihop vad allt kostar genom att kolla på Eduard's sida. 249 Euro är inte lite men vad man ska ha i åtanke är att det i det här fallet endast har kostat portot för Scale Plastic & Rail då allt det här är recensionsexemplar som James har fått från då främst Eduard och som har blivit recenserat av James över en längre period. Jag är tacksam över ett sånt här fint pris och känner mig priviligierad. Det ska helt klart bli en ära att bygga den här MiG-21'an sen en vacker dag, men först måste jag bygga den som jag redan har från Academy i min samling för om jag bygger den här före Academy'n lär jag nog aldrig vilja bygga den. Bättre då att ta dem i rätt ordning.
 
Slutligen ett litet kort för att vi ska komma ihåg vars ifrån allt kommer!
 
 
Det var allt för den här gången, tackar James och alla som röstade på min Tomahawk IIA.
 
På återseende och limma väl.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0