Merkavaäventyret fortsätter

Merkavan blev liggandes från 21:a februari ända till 6:e april innan jag återigen kunde fortsätta byggandet på den.
 
Sidorna på vagnen är nu på plats likväl tornet med eldrör och tornkorg på plats.
 
 
Jag borrade ut tornkorgens botten.
 
 
Anti-RPG gardinen är också på plats, den var lite besvärlig att arbeta med men skam den som ger sig.
 
 
 
Dags att maskera den redan klara underdelen och damma på ett varv med svart Vallejoprimer på vagnen som en förberedelse inför nästa steg. Jag passade även på att limma dit sidopansaret.
 
 
 
Nu började en rätt så rolig om än tidskrävande process där jag återskapade anti-halk beläggningen som fanns på den riktiga vagnen. Jag införskaffade hamstersand på en av de lokala djuraffärerna, fem spänn för en påse som kommer att räcka en livstid och ändå bli över för mig. Sedan gjorde jag bara så att jag penslade panel för panel med klarlack och strödde sand över klarlacken, när jag sen skakade bort överflödet av sand hade jag en perfekt panel med anti-halk beläggning. Det momentet fortsatte jag med panel för panel vilket faktiskt gick hyfsat snabbt.
 
 
 
Detaljstudie.
 
 
Sanden förseglade jag därefter med ett lager grå Vallejoprimer.
 
 
 
Sedan fick modellen ett varv med Lifecolor #UA035 Sinai Grey över hela.
 
 
 
Lite detaljmålning.
 
 
 
 
Detaljstudier. Här förarens periskop.
 
 
 
Verktygen som knappt kommer att synas under tornkorgen när vagnen är klar.
 
 
Detaljstudie av tornets ovansida.
 
 
 
Lite smått och gott. Jag oturades med att bryta av pipan på en av de mindre 7.62mm kulsprutorna men lyckades laga den med hjälp av Tamiya Extra Thin Cement. Nu har jag glömt bort vilken av det som det var, jag kan då inte se vilken det handlar om på den här bilden. Alla tre kulsprutorna har även fått sina mynningar urborrade.
 
 
Dekalerna från helvetet på plats.
 
 
Ja, så här hemska var dekalerna.
 
 
Massvis med dekalvätska och vit Model Master färg plus klarlack över hela vagnen med Tamiya X-35 Sidenmatt hjälpte lite i alla fall.
 
 
Allt gott och blandat på plats.
 
 
Laddarens "Gimpy".
 
 
Tornchefens "Gimpy".
 
 
Den coaxialt monterade 12.7:an.
 
 
 
Bogserkablarna fick sig en omgång med Tamiya XF-84 Dark Iron.
 
 
Helhetsbild på Merkavan innan den slutliga vädringen av den.
 
 
Här skriver vi 17:e april i almanackan och jag kan konstatera att det här bygget verkligen har flygit fram när jag väl har suttit ner och byggt på det. Hur slutresultatet blev håller jag på en liten stund.
 
På återseende och limma väl.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0