T-34/57 Model 1941 diorama #2

Så då var det dags för en uppdatering här igen! Det går framåt i sakta mak men det gör inte så mycket då jag hellre ser att ett bygge tar tid och blir ordentligt gjort än att man stressbygger för att få det klart så fort som det bara går. Visst kan det ibland vara lite frustrerande när det går långsamt men å andra sidan så får man ju ut mer valuta för ens surt förvärvade pengar som man plöjer ner i hobbyn när det tar längre tid, helt enkelt mer byggtid per krona i slutänden. Samtidigt så har jag ju dessutom tålamodet att låta det ta den tid som det tar.

Så vad har då hänt här sedan sist. En hel del faktiskt och här nedan så ska jag guida er genom byggets gång så som det ser ut i nuläget. Det blir mycket bilder men det är ju trots allt enklare att visa med bilder än att bara skriva vad som händer med byggandet.

Min bygghörna är för närvarande ett veritabelt kaos som går att se på den här bilden.



Jag testar lite nya saker hela tiden under mina byggen. Oftast är det sånt som jag snappar upp på andra håll och i bland är det faktiskt idéer som bara slår mig helt plötsligt. Som exempelvis lödningen av motorstöden som bilden här nedan visar.



Det i sig är ju knappast något märkvärdigt i sig men jag tänkte att kunde det inte helt enkelt bara vara enklare att löda det hela utan någon fysisk kontakt med detaljen. Så dit med små bitar lödtenn och så flushmedel så att lödtennet ska kunna flyta ut bra längs hela fogen. Sen när jag hade gjort det så tog jag bara min stormtändare som jag brukar använda till att avhärda PE med och brände underifrån och vipps så smälte lödtennet och flöt ut längs skarven på ett ypperligt sätt. Man kan använda vilken stormtändare som helst för det här och här nedan så synd den som jag har använt mig utav, en modell som finns att köpa lite var stans vad jag har sett men som fungerar ypperligt. Observera att det fungerar inte med en vanlig tändare då den inte genererar tillräckligt med värme. Nu finns det även butangasdrivna lödpennor och minibrännare att köpa på exempelvis Claes Ohlsson eller Jula men det är dyrare än en stormtändare och dessutom klumpigare att använda sig utav. Likfullt så skulle jag gärna vilja lägga vantarna på den butangasdrivna lödpenna som Dremel har i sin produktlinje.



Jag har även börjat med att karva, slipa och fila i resindelarna som ska bli motorn och övrigt till inredningen. Jag använder både små minifilar för att slipa i resinet men även Dremeln får arbeta. Vad som dock är extremt viktigt när man bearbetar resin är att man inte andas in slipdammet eftersom det är starkt cancerogent, faktiskt till och med mer ohälsosamt än vad asbest är. Så jag har gjort ett munstycke med nätgaller till min dammsugare så att jag kan rigga upp den och slipa precis framför munstycket. På så vis så suger dammsugaren upp resindammet på en gång och jag riskerar inte att förlora detaljen som jag arbetar på när jag tappar den utan då fastnar den helt enkelt bara mot gallret på munstycket.

Här har vi då motorn som nu faktiskt börjar se ut som en motor.



Sedan så roade jag mig med att borra 24 små hål och sedan dra tändkablar för ökad realism på motorn. Det är inte så märkvärdigt men det gör faktiskt riktigt mycket för helhetsintrycket på motorn då den inte längre bara är en klump.



Här har vi då torpedväggen som då i resinsatsen enbart har detaljer i sin gjutning mot motorrummet men eftersom jag då även ska ha detaljer på andra sidan så har jag då fått lägga till det genom att limma dit medföljande PE på den motstående sidan av torpedväggen.





Sedan så blev det dags att börja få saker och ting på plats i chassiet så efter ett evinnerligt slipande och torrpassande så har jag då limmat dit detaljer föreställande dieseltankar, fjädringshus, torpedvägg och golvdetaljer.







Och så då den synliga delen av fjädrarna till bärhjulen.



Det var allt för den här gången...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0