T-34/57 Model 1941 diorama #1

Vad händer på min byggfront då? Tänkte visa lite här i min byggblogg vad som pågår och sker med mitt byggande.

Just nu så är mitt mål att återskapa en vagn från två bilder som jag har. Orsaken är väl främst att objektet i fråga intresserar mig då det inte bara rör sig om en sällsynt vagn från WWII utan även en vagn som få ens har hört talas om vilket i sig sporrar mig att bygga vidare. Nu är det dessutom en stor utmaning då det även handlar om att bryta ny mark för min del då jag bråkar med sånt som jag inte har testat på tidigare. Jag har i och för sig arbetat med PE (fotoetsad metall, oftast mässing men jag kommer hädanefter här bara att omnämna det med den Engelska förkortningen PE) tidigare men dock inte i samma omfång som det handlar om den här gången. Det må väl vara men resin (epoxyharts) har jag däremot ingn större erfarenhet av sedan tidigare och det rör sig om en hel del arbete med just resin till det här bygget då mitt mål är att ha full inredning och motorrum. Sedan så är tanken dessutom att jag för första gången i mitt liv ska göra ett diorama av det hela, det vill säga att jag ska montera vagnen på en bottenplatta vilket ska bli spännande att se hur jag ska lösa det hela.

Så vad rör det sig om för vagn då?

Jag har tänkt återskapa Sovjetunionens Hjälte Major Mikhail A. Lukins sista åk. En T-34/57 Model 1941 som den såg ut några dagar efter efter stridigheterna vid Troyanovo. Major Lukin var regementets befälhavare som ledde motattacken vid Kalinin nordväst om Moskva morgonen den 17:e oktober 1941 mot Tysklands 3:e armégrupp. Major Lukin överlevde inte striderna den 17:e oktober men den 3:e armégruppens framfart kom ej heller längre än till Kalinin. Dessutom så kom den första snön i området den 17:e oktober.

De här två bilderna visar Major Lukins T-34/57 övergiven med ett avkastat band i snön några dagar efter striderna.





Det byggdes inte många T-34/57 under kriget. Vad jag har hittat så konverterades endast 41 stycken T-34/76 Model 1941 till T-34/57 under hösten 1941. Det var i princip bara kanonen som byttes ut vilket medförde att det var en rätt så simpel konvertering det rörde sig om. Kanonen i fråga var ZIS-4, en markant förbättring av prototypen ZIS-2 som togs fram september 1940 men som påvisade usel livslängd varpå den förbättrade ZIS-4 kom att tillverkas från augusti 1941 till 1:a december 1941 då det hela lades på is. De främsta anledningarna till detta var dels att livslängden om än den var betydligt bättre än på prototypen fortfarande var dålig men framför allt berodde det på bristande tillgång på den dyra 57mm ammunitionen till dem. Tillverkningen av kanonen återupptogs en kort vända 1943 med ytterligare en förbättrad variant ZIS-4M då behovet av en kattdräpare visade sig vara stort men projektet lades snabbt ner igen efter det att 172 hade blivit tillverkade då det visade sig att den nya 85mm kanonen som var under utveckling kunde åstakomma lika mycket men framförallt även kunde ståta med bättre HE kapacitet då ZIS-4 och ZIS-4M hade urusel HE kapacitet och att defekta 57mm HE granater var mycket vanligt.

Här är vad jag kommer att utgå ifrån i samband med mitt bygge, Dragons #6418 T-34/76 Model 1941.



De tredjeparts tillbehör som jag kommer att använda för bygget. Jag hade sedan tidigare inredning till en T-34/85 i resin från Verlinden och mycket av det kommer jag att kunna använda mig utav till det här bygget, lägg då till det ett motorum i resin från Verlinden. Som eldrör så kommer jag att använda mig utav Abers fina ZIS-4 svarvad i aluminium, avgasrör ifrån Moskit och PE från Aber



Och så då slutligen även skärmar i PE, också dem från Aber.



Det var allt för den här gången, jag kommer dock att med ojämna mellanrum presentera vad jag gör i den här bloggen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0