T-34/57 Model 1941 diorama #7

Så var det då äntligen dags för en ny uppdatering här. Det är länge sedan nu jag skrev här och det känns inte så bra men jag har haft fullt upp med en hel del annat än mitt kära modellbygge. Men jag har ändå kunnat bygga eller rättare sagt måla under tiden då jag har ställt om lite och tagit hand om bandlänkarna som inte har krävt några långa pass vid byggbordet och jag har kunnat låta dem ligga ifred och torka mellan varven.

Till att börja med så sprutade jag ett varv med Tamiya X-10 Gun Metal för att få en grund att arbeta vidare på och då såg det ut så här efter det.



Sedan så var det dags att experimentera lite men samtidigt så har jag varit lite lat. Vad jag har gjort är att jag har applicerat ett flertal olika lager med kraftigt utspädd färg, jag har helt enkelt arbetat med att lägga ett flertal wash:er för att uppnå en lämpligare färg på bandlänkarna samt med ett djup i färgen som är omöjligt att uppnå genom att använda outspädda färger. Men vad har lat med det att göra då? Jo det fina i det hela är att jag har inte orkat blanda mina egna wash:er utan jag har använt mig utav färdiga wash:er från Games Workshop som finns i deras Citadel sortiment som är anpassat till deras Warhammer figurer men som fungerar ypperligt till modellbygge om man så vill.

De färger som jag har använt mig utav har varit som följer:
Citadel Washes: Badab Black, Devlan Mud, Ogryn Flesh och Gryphonne Sepia

Sen mot slutet så målade jag lite slitage med Tamiya X-11 Chrome Silver som jag sedan mattade ner med hjälp utav två till lager med wash över det hela med ett resultat som går att beskåda här.





Som sagt så var detta ett experiment från min sida men jag personligen tycker att resultatet blev bra och jag är nöjd med det hela. Trots allt så handlar det om en ny vagn som inte ens hade hunnit vara 20 dagar vid fronten innan den blev utslagen och lägg till det då att det även handlar om frusen mark så någon lera är det inte tal om att ha på banden när det hela är klart. Men jag är själv nöjd och det är ju huvudsaken och det går ju faktiskt att applicera rost/lera i efterhand med hjälp utav pigmentpulver. Men om man ser till bilderna som jag arbetar utifrån så bör inte det bli nödvändigt i slutänden.

På återseende och limma väl till nästa gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0