Surdegen Open 2010 #1

Vad är nu detta? Jo, det hela rör sig om en utmaning på IPMS Stockholms forum om att ta tjuren vid hornen och färdigställa den modell som har blivit liggande längst sedan man påbörjade den på grund av bristande intresse eller att något annat bygge helt plötsligt blev intressantare, så att ens pågående bygge blev lagt åt sidan och sedan blev liggande för att utvecklas till en surdeg. Till råga på allt så är det inte någon lång tid man har på sig heller eftersom det hela skall vara klart till den 13:e mars i år.

Se utmaningen här http://www.ipmsstockholm.net/forum/sv/article.asp?data=8898756361_~d_20100112_120719_~t_Jag_utmanar_er@033_~a_Stellan.xml

Sagt och gjort så antog jag utmaningen med min Char B1 Bis som jag har berättat om tidigare här i bygghörnan. Så fram med modellen som jag redan hade målat med Tamiya's sprayfärg. Den ska visst vara lite knepig milt sagt att strippa bort från en målad modell eftersom den är uppbyggd på ett annat sätt än deras akrylfärger som man enkelt kan ta bort med fönsterputs. Men jag har inget val då färgen var pålagd för tjockt samt att jag har fått en del rinningar som jag inte alls gillar.



Fram med en flaska sprit av lämplig årgång och med precis den rätta touchen i eftersmaken.



Häll upp den fina spriten i en glasslåda som förhoppningsvis ska rymma modellen.



I med schabraket till modell, det här är ingen liten modell och det var en enorm vagn då den var herre på täppan. Men genast så infinner sig två bekymmer, modellen är just precis en liten aning för stor men vad värre är så har jag för lite sprit hemma för att det här ska bli en bra fest.



Så på med locket för att den fina spriten inte ska dunsta allt för mycket och iväg och inhandla mer finsprit.



Seså, då var mer sprit inhandlad och lådan full med sprit och en modell, som inte nog med att den är lite för stor även har den otrevliga förmågan att den flyter i aktern. Men på varje fest ska det ju finnas en "party-pooper".



Nåväl, på med locket igen, vill ju inte att all den härliga spriten skall försvinna i onödan. Låt det hela stå och mogna i några timmar och sedan så ser det ut så här! Snacka om fiiiin sprit!



Fram med en tandborste och börja skrubba. Det var dessvärre slitsamt, det visade sig att jag även hade grundat med en primer då det begav sig och den satt hårdare än Tamiya's TS-49. Kommer inte ihåg men det var nog Tamiya's egna Fine Surface Primer som jag hade använt men det kan även ha varit GWS Citadell Skull White, mest trolligt var det Tamiya's primer som jag nu svor åt. Man kanske skulle ha provat med en eltandborste men jag misstänker att spritsmaken skulle skära sig med tandkrämens smak sen. Men till slut så var jag klar och så här ser den ut nu.



Det var allt för den här gången och glöm nu inte att limma väl...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0