Blast from the past. A27M Cromwell Mk.IV Cruiser Tank

Hittade åt de här gamla bilderna på ett av mina vilande byggen från 2009. Jag avbröt bygget till förmån för dioramat med min T-34/57 och sedan återupptog jag det aldrig igen. Tids nog ska jag dock fullfölja det.
 
Det rör sig om Tamiya's fina A27M Cromwell Mk.IV Cruiser Tank som jag adderade lite Eduard PE till när jag byggde den. Jag kan varmt rekomendera den här byggsatsen vars passform nästan är magisk på ett sätt som nästan bara Tamiya klarar av.
 
 
Bygget tog fart med en enkelhet som hör en modern Tamiya till.
 
 
Hjulen gick jag loss hårt på med kniven.
 
 
Torrpassning av underdel och överdel.
 
 
Lite PE detaljer.
 
 
 
 
 
 
 
 
Borrade ur Ksp'n i fronten.
 
 
Och den koaxiala ksp'n.
 
 
Lite PE till söklampan.
 
 
Improviserad hållare för JEEP dunkar.
 
 
Skärmen på andra sidan fick ge plats åt en radda med Brittiska POW (Petrol, Oil & Water) dunkar. Resin från Accurate Armour.
 
 
Verktygen på plats.
 
 
Luckorna med tillhörande låsbleck till tornet.
 
 
Helheten så här långt. Den vita färgen har att göra med att jag från början hade tänkt ha luckorna öppna men senare ändrade mig på den fronten.
 
 
Bogserkablarna, jag bytte ut det medföljande snöret mot copparwire i lämplig dimension från Eureka XXL.
 
 
Allt klart för lite målande. Jag började med att spruta en ojämn bas med Tamiya XF-2
 
 
 
 
 
Därefter lade jag en preshade med Tamiya XF-1 där jag kände att det var lämpligt.
 
 
 
 
 
Sedan sprutade jag ett tunnt lager med Tamiya XF-61 över hela vagnen samt klarlackade de ställen som skulle dekaleras.
 
 
 
 
 
 
 
 
Som synes ett väldigt enkelt sätt att få en tråkig och monoton målning att framstå som lite intressantare tack vare den subtila preshaden under den slutliga färgen. I väntan på att klarlacken skulle härda tog jag hand om hjulen. Chippade med hjälp av en vässad blyertspenna och grafitpulver på ett finger.
 
 
 
Dags att göra något åt banden. Som primer använde jag GWS Citadel Chaos Black på sprayburk, som bas för den efterföljande pigmentbehandlingen lade jag ett tunt lager Tamiya X-10 innan jag gick loss med pigment på banden. Slitytorna är grafitpulver påstryket med ett finger.
 
 
 
 
 
 
Det färdiga resultatet efter det att banden har torkat.
 
 
 
Dekaler och band på plats. Två av dekalerna trillskades för mig och gick sönder vilket ledde till att jag helt sonika bara målade över dem och fortsatte.
 
 
 
 
 
Detaljmålning av verktyg, periskop och lite övrigt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det som återstår av de bägge PE-arken. Som ni ser har jag inte använt mer än det absolut nödvändigaste för mitt bygge.
 
 
 
Det här allt. Min Cromwell är för tillfället en "sleapin' beauty" i väntan på att väckas upp på nytt och färdigställas. Ett jätteprojekt kom i vägen för det här bygget och formligen körde över det, därefter rullade det bara på. Men jag har fler vilande projekt vilket innebär att stackarn inte är ensam i sin låda.
 
Limma väl...

Kommentarer
Postat av: Jimmy

Grymt detaljerat. Nu väntar jag bara på ett helt slagfält på bild. =)
Har du planer på att bygga ett scenario med fler tanks mm? Eller skall den bara stå i hyllan?

Svar: Tackar! Jag har för närvarande inga dioramaplaner med min Cromwell men det kan lätt ändras. Jag vet dock hur jag skulle placera den i ett diorama då jag har en idé om hur jag skulle göra. Vi får helt enkelt se hur jag gör den dagen jag äntligen slutför den.
McCoy

2012-08-23 @ 09:58:30
URL: http://samsunggalaxybloggen.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0