En antagonist.

Kort efter det att jag hade avslutat mitt Spitfirebygge började jag fundera på vad jag skulle göra härnäst. Efter lite funderande och grävande i samlingen kom jag fram till att det nog skulle vara en god idé att bygga huvudantagonisten till den Spitfire som jag just hade avslutat. Fram med en Messerschmitt Bf109E-4 från Airfix. Boxarten var ju i alla fall läcker men det blev mindre kul när jag öppnade locket på den läckra lådan och där låg det ett antikt gammalt nitmonster från 60-talet.
 
 
Inte så kul faktiskt. Airfix och en del andra fabrikanter (speciellt Revell) har en tendens att snöra ner antika modeller av låg klass i nya lådor utan att tala om att det faktiskt rör sig om en återutgåva. Hur illa är det då med detta nitmonster? Se på bilderna och döm själv.
 
 
 
 
 
 
 
Som ni ser så är den översållad med nitar från helvetet och utskjutsmärken från formarna lite här och var. Nåväl, jag började med att slipa ner det värsta och målade sedan den ytterst spartanska cockpiten med Tamiya XF-22 och piloten fick sig lite färg också.
 
 
 
Därefter sammanfogade jag kroppshalvorna och då möttes jag av en inte allt för vacker syn. Passformen mellan flygkroppen och cockpithuven är milt sagt en aning luftig.
 
 
 
 
Min första reaktion var i linje med "VA FAAAN!", andra mer i linje med "MEN HUR I HELVETE?", följt av ett lite resignerat "fy faaan". Fin passform va? Nog är det här nitmonstret en antagonist nog, på mer sätt än det tilltänkta sättet dessutom. Under alla år som jag har byggt, som vuxen men även som grabb har jag aldrig tidigare stött på en byggsats med en passform av det här slaget. Det går att fixa men kräver en hel del arbete för att det ska bli bra. Det är väl en sak när det här drabbar en van byggare, men tänk om det hade varit Kalle 9 år med sin första byggsats. Det hade inte alls varit kul och det troliga resultatet i det fallet hade förmodligen varit att Kalle hade tappat intresset helt för modellbygge och förlorats till TV-spelens värld för alltid.
 
Nåväl, dekalerna i byggsatsen är i alla fall fina.
 
 
Näe, den här Messerschmitten blev inte byggd utan hamnade i lådan tillsammans med andra avsomnade projekt och tiden får väl utvisa om jag kommer att plocka fram den igen och slutföra eländet bara för att.
 
Limma väl där ute och se till att undersöka de modeller ni köper innan ni köper dem...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0