Figurmålning, hur svårt kan det vara?

Vi skriver nu 2012 i almanackan, närmare bestämt 19:e januari. Figurmålning har alltid varit min svagaste länk i mitt modellbyggande men nu var det dags att ta tjuren vid hornen och försöka sig på en figur igen. Den senaste figuren som jag målade gjorde jag för hela fem år sedan och jag var inte nöjd med resultatet på den då vilket har ledit till att jag helt enkelt har låtit bli figurer sedan dess. Men nu var det dags att ge figurerna en chans igen. Valet föll på en Italiensk stridsvagnsförare i en avslappnad pose från Royal Model i 1:35.
 
 
Limmade snabbt ihop armar och kängor på gubben med CA lim och spetsade alla delarna på tandpetare.
 
 
Ett lager med vit primer på plats.
 
 
Sen sprutade jag en bas med Tamiya XF-8 över overallen och Tamiya XF-10 på kängor och hjälm.
 
 
 
Huvudet och händerna fick sig lite Tamiya XF-15 som bas.
 
 
 
Sedan blåste jag på ett varv med Tamiya X-22 klarlack på hela figuren innan jag gav den en wash med GWS Citadel Washes Azurmen Blue och Devlan Mud på kängorna.
 
 
Ansiktet då. Det här känns som en omöjlig uppgift. Fyllde i ögonen med Modelmaster #4805 Panzer Interior Buff. Fortsatte med Modelmaster #4797 Panzer Schokladbraun. När det var torrt försökte jag droppa dit en pupill med Tamiya XF-1 men det märks inte. Håret mixade jag Tamiya XF-1 och XF-10 samt torrborstade med Tamiya XF-24. Touchade upp det hela efteråt med mer Tamiya XF-15.
 
 
Hjälmen fick sig en wash med Citadel Washes Devlan Mud och handen bättrades på den med.
 
 
 
Slutligen så fick muggen sig lite färg med Modelmaster #4805
 
 
 
Därefter tog en omgångs kladdande med oljefärger vid.
 
 
Alla som har en favoritkopp till sitt kaffe vet att man diskar den inte.
 
 
 
Hjälmen börjar kännas klar.
 
 
Ful som stryk, inte undra på att han ser ledsen ut. Ser bättre ut med blotta öga men kameran är elak med att lyfta fram allt elände.
 
 
 
 

 
Försök till att få mer liv i figuren genom att lägga olika nyanser av blått. Har använt mig utav Modelmaster akryl och lite retarder samt vatten.
 
 
 
Detaljmålning och Ultramarine Blue och Phthaloc Yanine Blue olja för att jämna ut det hela med mjukare övergångar mellan de olika fälten.
 
 
Kaffekoppen har slutligen fått sig lite kaffe. Tamiya XF-10 + XF-1 mixade tills jag var nöjd med nyansen. Ett lager Tamiya X-22 över det hela när det torkat.
 
 
 
Fult och embarmligt men jag tror att jag här har nått gränsen för vad jag bemästrar när det handlar om figurer. Jag kanske försöker mig på någon till i framtiden då figurer är bra att ha till stridsvagnar för att få fram storlekseffekten.
 
 
 
Profilen är inte mycket bättre den.
 
 
 
Figuren ihopsatt, kunde ha varit bättre men jag får nog nöja mig så här.
 
 
I det här läget återstår bara vädringen vilket jag gjorde med hjälp av pigment.
 
 
 
 
 
 
Vad som återstår nu är att fixera pigmenten innan jag kan förklara mitt figurexperiment som avklarat. Jag är inte helt nöjd men skillnaden mot min förra figur då skillnaden dem emellan är enorm. Det var dock kul att testa och jag kan nog försöka mig på fler figurer i framtiden. Figuren tog ungefär två veckor att färdigställa.
 
Limma väl och våga försöka er på sådant som ni inte känner att ni behärskar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0