SAAB AJ37 Viggen, Kungliga Hälsinge flygflottilj F15, Söderhamn.

Här har vi då tillslut bilderna på min färdigställda Viggen. Modellen är en gammal Matchbox från 1978 i den manliga skalan 1:72
 
Det var en mycket rolig byggsats att bygga och jag kommer säkerligen att upprepa det hela någon gång i framtiden. Beväpningen på just den individ som jag har byggt består av TRE stycken Rb 04. Man flög aldrig operativt (vad jag vet) med tre stycken Rb 04 då räckvidden inte var den bästa utan extratanken. Men det var en möjlig vapenkonfiguration på AJ37 Viggen. Jag beslutade mig för att hänga på tre stycken bara för att jag kunde och för att det skulle få modellen att sticka ut rätt så mycket i mängden. Kvaliteten då? Jo, man möts av sedvanlig Matchboxkvalitet i lådan med väl genomtänkta och minimala inloppstappar till delarna från gjutstammen och en synnerligen trevlig passform i övrigt. Kort sagt så levererar Matchbox. Just den här modellen hör till de sällsynta där ute och är oftast relativt dyra på grund av tillgång och efterfrågan. Ja, Matchbox är fortfarande eftertraktade modeller även om det är rätt så simpla sådanna, dock så är nostalgin allt annat än simpel. Varför är då just den här modellen från Matchbox sällsynt idag? Jo, det beror på att Matchbox förstörde de ursprungliga gjutformarna när de gjorde om de till en tvåsitsig SK 37 1987.
 
Nog snackat om modellen och dess historia, det är väl bilderna på mitt slutliga resultat som lockar hoppas jag.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det var alla bilderna. Dekalerna uppförde sig mycket bra utan några som helst problem, inte alls illa för 32 år gamla dekaler.
 
Limma väl.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0