Sammanfattning av byggåret 2010

Min Viggen kom att bli min sista byggsats som jag byggde klart under 2010. Så här i efterhand går det att konstatera att det var ett riktigt produktivt år. Det började med att jag slutförde mitt diorama med min T-34/57. Förvisso så låg den största arbetstiden på dioramat under 2009 men den slutställdes dock under 2010. 
 
 
Detta följdes upp med att jag byggde en lite Airfix Drake i 1:72 för att ladda batterierna efter ett uttömmande bygge som tog ordentligt på krafterna. Draken var lite av en vitamininjektion. Jag byggde ju främst 1:72 som liten och nu återupptäckte jag hur kul man kan ha i skalan.
 
 
Sen tog Matchboxracet vid. Ett infall ledde till att jag gick ner mig i nostalgiträsket med inte bara en utan fyra nostalgibyggen. Dock inte några modeller som jag byggde som barn då jag bara byggde WWII som ung.
 
Först ut var en Svensk Tunna.
 
 
Tätt följd av en Österrikisk Tunna.
 
 
För att sedan bygga Franskt i Israelisk skrud i form av en Dassault Mystére IV.A.
 
 
Jag fick problem med färgen på min Viggen som inte ville torka som den skulle. Men det fick till följd att jag flikade in ett litet sidoprojekt i form av en Warhammer 40k Imperial Guard Sentinel.
 
 
När Sentinel'en var klar hade även färgen på min Viggen torkat, snabbt blev även den klar.
 
 
Slutresultatet för 2010 blev således sju färdiga modeller. En stridsvagn i 1:35, fem flygfän i 1:72 och en Warhammer 40k modell i deras underliga och förvridna spelskala. Kort sagt ett produktivt år.
 
Men innan året var till ände hann jag även med att påbörja ett till projekt i form av en Grumman JRF-5 "Goose". En "short-run" byggsats från Tjeckiska AZ-Model. Tanken är att det ska bli en Svensk Tp 81 tillhörande F21.
 
 
Det rör sig om en "multimediabyggsats" med delar i resin likväl som i injektionsgjuten styren. Jag kastade mig över resindelarna och efter lite filande och karvande var resultatet detta. Någon som är sugen på att dra en lina resindamm? Näe, skulle inte tro det då det är starkt cancerframkallande.
 
 
Bara resindamm men i övrigt såg resindelarna riktigt fina ut efter slipningssessionen.
 
 
Ännu trevligare blev det efter att jag hade kluddat dit lite färg på resindelarna.
 
 
De "genomskinliga" fönsterbitarna till passagerarkabinen var så otroligt grumliga att jag helt enkelt valde en annan väg genom att tillverka egna fönster med Microscale Kristal Klear.
 
 
När fönstren var klara blev de dags att sammanfoga kropshalvorna samt placera resinfåtöljerna och cockpitsätena på sina platser.
 
 
 
 
Sen tog året slut och jag gick in i byggväggen totalt ett tag. Modellen blev liggande och har till denna dagen förblivit orörd i en låda vilket är synd. Men en vacker dag kommer jag att fortsätta med den.
 
Jag är dock nöjd med 2010 även om jag tog ut mig.
 
Limma väl och sniffa inte resindamm...
 
Edit: Hittade ytterligare fyra bilder på min Tp 81 som jag har lagt till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0