Spitfire Mk.I No.92 Squadron Biggin Hill, December 1940

Efter lite detaljmålning var det dags att lägga ett lager med mattlack över hela Spitfiren. Sagt och gjort, jag laddade sprutan och blåste på. KATASTROF!!! Vad hände, klarlacken blev mjölkig och krackelerade dessutom. Inte gick det att ta bort den heller utan att skada underliggande färglager och dekaler då det var akryl rakt genom. Det enda som jag kunde göra för att hyfsa till det hela lite i alla fall var att ladda sprutan med kraftigt utspädd Humbrol #118 och försiktigt damma på med den och till en viss del så hjälpte det lite. Jag sprutade även avgassotningen med samma färg. Tråkigt men vad göra förutom då att svära och osa en hel del vilket jag gjorde men inte hjälper det. Modellen som sådan var härlig och mycket medgörlig att bygga utan någon som helst tendens till problem, jag har inte ens använt spackel överhuvudtaget på hela modellen. Jag får helt enkelt ta och bygga en till och se till att inte göra bort mig någon gång i framtiden. Det är en modell som jag rekommenderar varmt till alla som vill bygga en detaljrik modell i skalan och det helt utan trassel.
 
Men oroa er inte, ni ska få se hur eländet blev trots att jag är missnöjd med resultatet.
 
 
 
 
 
 
 
 
Det var allt för den här gången. Men det blev i alla fall en färdig modell av Spiten även om jag inte är nöjd med den. Byggtiden blev två månader varav jag var overksam under styvt halva den tiden.
 
Lacka väl och ta det försiktigt med mattlacker...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0