Dubbelt så litet.

Direkt efter det att jag hade färdigställt och fotograferat min Merkava IIIC startade jag ett "simpelt" bygge (trodde jag). Almanackan visade på 18:e april 2012 och jag trodde att det här bygget skulle gå snabbt. Merkavan gick ju hyfsat snabbt att bygga trots allt. Vad skulle jag då välja att bygga? Valet (som alltid är svårt) föll på att pröva på att bygga inte bara en utan två stycken Polikarpkov I-16 type 24 'Mosca' i skala 1:72. Nu snackar vi verkligen om ett litet flygfä och smeknamnet 'Mosca' som betyder Fluga är förståeligt sett till storleken på det här Sovjetiska jaktplanet som var världens mest avancerade och moderna jaktplan när det introducerades 1934. Elddopet kom i det Spanska inbördeskriget där Republikanerna flög ett större antal I-16 i strid mot Nationalisternas Heinkel He 51, Arado Ar 68 & FIAT CR.32, samtliga Tyska/Italienska biplan. I-16 kom snabbt att dominera mot motståndet och kallades även för 'Rata' (Råtta). Dominansen höll i sig till dess att Nationalisternas Tyska Kondorlegion började flyga med Messerschmitt Bf 109B. De bägge planen var hyfsat likvärdiga fast I-16 var det mer manövrerbara planet som till exempel kunde göra en tunnelroll på endast 1,5 sekunder (240 grader/s), det är riktigt snabbt och ska man överträffa det får man nog titta på dagens konstuppvisningsflygplan och Red Bull racers. Dessvärre hade utvecklingen kommit ifatt och gått om Polikarpkov I-16 när det var dags för det Stora Fosterländska kriget som Ryssarna kallar sin del av WWII. När Tyskland inledde Operation Barbarossa den 22:a juni 1941, ja då var I-16 ett hopplöst föråldrat flygplan som kom att flygas av modiga VVS piloter i en ojämn kamp mot de mer moderna Tyska planen.
 
Nog om historien nu, låt oss ta en titt på byggsasten.
 
 
Det rör sig om en combobyggsats med två likadana modeller i samma låda och med dekaler för tre olika märkningsalternativ. Min tanke med det här bygget är att bygga de två alternativen som är avbildade på kartongens lock.
 
Fram med tången och börja klippa ut delarna från gjutträden samt putsa till dem. Som ni ser så kommer det här att röra sig om ett parallellbygge där jag bygger de bägge modellerna sida vid sida.
 
 
De spartanska cockpittarna har här fått sig lite mer liv i form av bälten som är grovt tillyxade ur vinfolie och koppartråd.
 
 
Som jag brukar säga: "Priming isn't an option!"
 
 
Insidan har fått sig färg i form av Modelmaster #4761 Dark Ghost Gray på plats, följt av Tamiya X-35 över cockpiten. På det sedan en wash med Humbrol #67. Notera hur olika washen reagerar på underlaget då den framtill är lagd på en matt yta och på en sidenmatt yta över cockpit.
 
 
Instrumentbrädorna. Den nedre med en trillskande dekal men det kommer inte att synas när den är på plats.
 
 
De bägge kontoren. Bältena är målade med Humbrol #168, spännena med Modelmaster #4677 och nackstöden med Modelmaster #4797. Allt har fått en wash med Humbrol #67.
 
 
Motorerna, varav en knappt kommer att synas och en inte alls när allt är klart. Sprutade med Tamiya X-10, pistongerna målade med Tamiya XF-28, ventillyftarna med Humbrol #191 och kåpan med Humbrol #54. Washat med Humbrol #67.
 
 
Avgasrören urborrade.
 
 
Nu börjar det likna två stycken små flygfän.
 
 
Har borrat ut mynningarna på de bägge kulsprutorna i nosen på dem bägge. Inte helt lyckat dock, skyller på att det är litet och svårt att se vad man gör.
 
 
 
Det lilla som syns av de bägge cockpitarna.
 
 
 
Men titta, nu har de till och med fått sig ben att stå på, men än så länge inga fötter.
 
 
Landningsställ utan luckor.
 
Och med luckor. Här hade PE verkligen kommit till sin rätt så plasten blir för grov för skalan.
 
 
 
Nu är det dags att blåsa på färg på de bägge flygfäna men det tar vi senare. Till dess så tycker jag gott att ni kan ta och bygga något enkelt och omväxlande för att ladda era byggbatterier.
 
Limma väl och kom ihåg att det kan alltid bli mindre...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0