En yxa börjar ta form

Så fort som jag hade tagit loss kroppshalvorna från gjutstammen började jag med arbetet att karva bort de inredningsdetaljer som var gjutna på insidan av kroppshalvorna som en förberedelse för PE'n som jag ska ersätta detaljerna med.
 
 
Därefter jämnade jag till det hela genom att applicera lite putty och slipa till det hela hjälpligt för att PE'n ska få en någorlunda jämn yta att fästa på.
 
 
Nu återstog dock ett problem. Vilken färgnyans skulle vara lämpligast att använda för inredningen som kunde matcha de förtryckta PE delarna till cockpiten. Jag löste det genom att helt enkelt provmåla lite olika inredningsfärger från Model master och Humbrol på insidan av vingen.
 
 
Bry er inte om den "gula" nyansen. Jag har inte blivit tokig men jag var helt enkelt nyfiken på hur Model Master's Zinc Chromate Yellow tog sig ut.
 
 
TRÄFF!!! En av nyanserna visade sig vara hyfsat nära den färg som Eduard har valt till sin PE. Det får helt enkelt bli Humbrol #151 till det här bygget.
 
 
Nu tog nästa försök vid. Jag var intresserad av om jag skulle kunna använda mig utav den delikata vingklaffarna och testade att löda en av dem innan jag började såga i vingen. Det var förståndigt då det visade sig att jag var på tok för darrhänt för att kunna hantera lödkolven just då och det kom för mycket lödtenn på klaffarna, en katastrof var på det viset undanröjd eftersom jag testade först.
 
 
Detaljstudie på misslyckandet.
 
 
 
Klaffarna överstökade och uppgivna. Men jag fortsatte med PE'n. Här har vi gallren i luftintagen till kylaren under motorn. Det var lite knepigt att få de små PE.bitarna på plats som det skulle och de syns knappt utan hjälp av en ficklampa men de finns där och det räknas för min del.
 
 
Cockpitgolvet på plats och sprutat med Humbrol #151.
 
 
Stolen lyckades jag dock löda och här är den efter det att den har fått sig färg.
 
 
Här med säkerhetsbälten i färdigmålad PE.
 
 
Cockiten tog större delen av en eftermiddag att få på plats.
 
 
 
Här har vi den delicata instrumentpanelen. Synd bara att det mesta inte kommer att synas när allt är klart.
 
 
Mynningarna på kulsprutorna i nosen borrade jag ur.
 
 
Sedan var det dags att gömma undan cockpiten genom att sätta ihop fågeln och spruta på med mer interior green.
 
 
 
 
 
Cockpithuven på plats.
 
 
Likaså landningsstrålkastaren som jag här har maskerat med Microscale's maskeringsvätska.
 
 
Huven maskerad med Tamiyatejp. Det är viktigt att använda sig av ett färskt knivblad för att snitten i tejpen ska bli jämna.
 
 
Hjulbrunnarna har här fått sig sin maskering.
 
Lite minimala PE detaljer på plats.
 
 
 
Avgasrören urborrade.
 
 
Ett sista varm med interior green. Här för att insidan av cockpitens ramverk ska vara gröna på insidan.
 
 
Smådelarna pålade på tandpetare i väntan på målning.
 
 
Nu är min CurtissTomahawk IIA klar för målning men det tar vi nästa gång. Till dess är det bara att limma väl och ta det lugnt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0