Best laid plans

...Finns inte!
 
Jag hade alla möjligheter till att avsluta förra året med att bygga klart tre byggsatser som jag inte har mycket kvar på innan de är klara. Men blev det på det sättet då? Nej, det blev inte att bygga något överhuvudtaget under de sista sex veckorna av 2012. 2013 har väl inte börjat bra heller för den delen då stiltjen vid byggbordet har hållit sig mer eller mindre konstant under de tre första veckorna av året. Men sen en vecka tillbaka nu har jag i alla fall byggt lite på mina byggen. Jag har fortsatt på min lilla visp och även plockat fram mina två små Polikarpkov och byggt lite på dem också, men nog om de för tillfället.
 
Vad hände då under 2012? Till att börja med kan jag konstatera att förra året blev bättre än 2011 så till vida att jag byggde mer och avslutade mer. Först ut i fjol var en liten resinfigur som jag tränade figurmålning på, det behövs fortfarande även om figuren blev bra mycket bättre än alla mina tidigare försök till att måla figurer. Nåja, bara att försöka fler gånger helt enkelt.
 
 
Därefter gav jag mig i kast med att bygga min första moderna stridsvagn. Tidigare har jag hålligt mig till WWII när jag har byggt. Valet föll på att bygga en Merkava IIIC från Academy. Ett två månaders bygge där jag testade lite nya saker och hade riktigt kul när jag byggde även om själva modellen från Academy kämpade mot mig hela vägen, till slut stod jag som segrare över Academy's dåliga modell.
 
 
Därefter blev det till att bygga flyg igen. Valet den här gången föll på Hasegawa's dubbelutgåva av Polikarpkov I-16 Type 24 i skala 1:72. Det vill säga två byggsatser i en och jag valde att bygga bägge parallellt med varandra. Byggandet fortskred fram till sommaren där det mer eller mindre tog stopp just av den anledningen att sommaren kom i vägen för byggandet. I det läget var de bägge flygfäna nästan klara med bara lite smådetaljer kvar att bygga.
 
 
I augusti började jag om med byggandet men jag fortsatte inte på mina I-16 utan jag påbörjade ett nytt bygge. I det här läget höll jag på att ha dåligt om tid kvar för att deltaga i ett gruppbygge på Scale Plastic & Rail där temat var striderna i Nordafrika under WWII. Jag valde att bygga en Engelsk Tomahawk IIa. Fabrikat på byggsats blev Airfix och deras hyfsat färska P-40B. För att spetsa till det hela använde jag mig utav Eduard's hyfsat färska och mycket fina förtryckta och självhäftande PE plus Engelska dekaler från Hobby Boss som jag hade fått av en modellbyggande vän som inte behövde dem. I slutänden placerade jag Tomahawken på ett upp och nervänt blomfat som fick tjänstgöra som basplatta. Jag hade riktigt kul när jag byggde min Tomahawk och dessutom klarade jag deadlinen för gruppbygget som tur var. Riktigt tur med tanke på att jag sedan i slutänden gick och vann omröstningen på SP&R och vann deras första pris i form av en MiG-21 Bis tillsammans med en massa tillbehör i PE och resin från Eduard. Mycket trevligt.
 
 
Nu då? Näe, jag fortsatte inte med mina små vilande Ryska fåglar utan valde att starta ytterligare en ny modell. En helikopter den här gången, återigen en ny upplevelse för min del då jag aldrig har byggt en helikopter tidigare. Skalan är självfallet 1:72, en skala som jag faktiskt trivs riktigt bra med. Byggsatsen är en Italeri och föreställer en av de tidgare modellerna i form av en Bell AB-47 'Sioux' som jag tänker bygga med Italiensk märkning. Jag hann dock inte bygga den klar under 2012 men det är inte speciellt mycket kvar på den att bygga. Det här kommer absolut inte bli min enda helikopter då det har varit ett roligt bygge rakt igenom och Italeri's byggsats är en liten pärla att bygga.
 
 
Men som alla andra tidigare år tog även 2012 slut och mitt facit blev således en figur i 1:35 (min första figur sedan 2007), en Merkava IIIC i 1:35 (min första moderna stridsvagn någonsin) och slutligen då en Curtiss Tomahawk IIa i 1:72 (mitt första flygbygge med PE). Rätt magert men dock betydligt bättre än 2011 med bara en färdigställd modell. Dessutom påbörjade jag min första helikopter under 2012 som jag nästan hann bygga klar. Jag är nöjd med mitt byggår 2012 som innebar en hel del nya byggupplevelser för min del. Nu återstår det bara att se hur 2013 artar sig, elva månader återstår av det här året vilket är en hel del tid att spela på.
 
Limma väl nu och ta det lugnt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0