Hemma hos en plastmissbrukare

Hur ser det ut hos någon som bor trångt till i en liten tvårummare och som har modellbygge som sin främsta hobby? Man skulle nästan kunna förvänta sig att det ser ut som om en hel skolklass med ligister har dragit fram i lägenheten. Men jag försöker att hålla det hela på en någorlunda vettig nivå trots att jag har en relativt ordentlig samling med modeller. Men här får ni en guidad tur i en plastmissbrukares lägenhet på 61 kvadratmeter.
 
Vi börjar med synen som man möts av när man kommer in genom ytterdörren.
 
 
Några steg in i hallen som leder till bland annat vardagsrummet.
 
 
En snabb titt in i vardagsrummet.
 
 
Mediahörnan.
 
 
En gammal bokhylla.
 
 
Datorn och min semipermanenta byggstation är precis brevid varandra.
 
 
Några kliv fram förbi fåtöljen som oftast är okuperad av ett hårigt monster i form av grannens katt Lars som tycker att han bor hos mig. Då kan vi beskåda min simpla "arbetsplats" där jag bygger mina modeller.
 
 
 
Och datorn brevid.
 
 
Vi lämnar vardagsrummet och ser oss omkring lite till i lägenheten. Nästa anhalt blir då sovrummet.
 
 
Böcker och åter böcker.
 
 
Mer böcker.
 
 
Lägenhetens hjärta, köket där jag lagar god mat om helgerna när gumman är hemma från jobbet sitt.
 
 
Men vars är då all plast? Ni har redan skymtat en del av den befintliga plasten i vardagsrummet men nu kan vi på allvar gå på plastjakt. Först öppnar vi dörren in till skrubben från hallen och tittar in till kaoset.
 
 
Sedan tar vi två steg in och tittar upp och runt.
 
 
 
 
 
 
Sedan öppnar vi lite plastrelaterade byrålådor i skrubben och hittar ännu mer plast.
 
 
 
 
Och slutligen när vi står här inne i klädkammaren kan vi snegla lite bakom kläderna.
 
 
Men vänta nu, stod det inte en byrå i hallen? Ut ur skrubben och kolla. Jo, mycket riktigt är det en byrå där också.
 
 
Byråer brukar betyda att man kan förvara en hel del i deras lådor. Låt oss öppna och se efter hur det ser ut här. I den första lådan vi öppnar hittar vi massvis med dekaler, PE och övriga tillbehör i styren, resin och vitmetall med mera.
 
 
Nästa låda är full till bredden med plast.
 
 
Likväl den nedersta lådan.
 
 
Men, det är inte slut med detta, det ryms en hel del plast i sovrummet också. Närmare bestämt i två av byrålådorna där inne.
 
 
 
Åter till vardagsrummet där jag också förvarar en hel del plast. Närmare bestämt under soffan.
 
 
 
Det var allt för den här gången, jag hoppas att ni har haft det trevligt på min lilla rundtur mitt i allt vansinne. Man kan konstatera att som modellbyggare blir man bra på att stuva undan kartonger precis överallt där det finns plats för dem.
 
Limma väl nu till nästa gång vi ses.

Merkava IIIC

Här har vi då resultatet av ungefär 2½ veckas byggande över en period på ungefär två månader. Jag tycker personligen att det hela gick rätt så snabbt. Detta trots att jag stötte på en hel del problem på vägen och även svor en hel del över Academy och deras inställning till kvalité. Nåväl, efter den slutliga vädringen som jag gjorde med Tamiya XF-57 Buff och XF-1 Flat Black stod min första moderna vagn klar den 17:e april i år. Det var dock riktigt roligt att bygga modernt som en omväxling till WWII som är lite mer mainstream. Jag kommer nog att bygga mer modernt i framtiden.
 
Vassego, här är slutresultatet av mitt bygge.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det var allt för den här gången.
 
Limma väl nu tlls nästa gång vi ses.
 
 

Merkavaäventyret fortsätter

Merkavan blev liggandes från 21:a februari ända till 6:e april innan jag återigen kunde fortsätta byggandet på den.
 
Sidorna på vagnen är nu på plats likväl tornet med eldrör och tornkorg på plats.
 
 
Jag borrade ut tornkorgens botten.
 
 
Anti-RPG gardinen är också på plats, den var lite besvärlig att arbeta med men skam den som ger sig.
 
 
 
Dags att maskera den redan klara underdelen och damma på ett varv med svart Vallejoprimer på vagnen som en förberedelse inför nästa steg. Jag passade även på att limma dit sidopansaret.
 
 
 
Nu började en rätt så rolig om än tidskrävande process där jag återskapade anti-halk beläggningen som fanns på den riktiga vagnen. Jag införskaffade hamstersand på en av de lokala djuraffärerna, fem spänn för en påse som kommer att räcka en livstid och ändå bli över för mig. Sedan gjorde jag bara så att jag penslade panel för panel med klarlack och strödde sand över klarlacken, när jag sen skakade bort överflödet av sand hade jag en perfekt panel med anti-halk beläggning. Det momentet fortsatte jag med panel för panel vilket faktiskt gick hyfsat snabbt.
 
 
 
Detaljstudie.
 
 
Sanden förseglade jag därefter med ett lager grå Vallejoprimer.
 
 
 
Sedan fick modellen ett varv med Lifecolor #UA035 Sinai Grey över hela.
 
 
 
Lite detaljmålning.
 
 
 
 
Detaljstudier. Här förarens periskop.
 
 
 
Verktygen som knappt kommer att synas under tornkorgen när vagnen är klar.
 
 
Detaljstudie av tornets ovansida.
 
 
 
Lite smått och gott. Jag oturades med att bryta av pipan på en av de mindre 7.62mm kulsprutorna men lyckades laga den med hjälp av Tamiya Extra Thin Cement. Nu har jag glömt bort vilken av det som det var, jag kan då inte se vilken det handlar om på den här bilden. Alla tre kulsprutorna har även fått sina mynningar urborrade.
 
 
Dekalerna från helvetet på plats.
 
 
Ja, så här hemska var dekalerna.
 
 
Massvis med dekalvätska och vit Model Master färg plus klarlack över hela vagnen med Tamiya X-35 Sidenmatt hjälpte lite i alla fall.
 
 
Allt gott och blandat på plats.
 
 
Laddarens "Gimpy".
 
 
Tornchefens "Gimpy".
 
 
Den coaxialt monterade 12.7:an.
 
 
 
Bogserkablarna fick sig en omgång med Tamiya XF-84 Dark Iron.
 
 
Helhetsbild på Merkavan innan den slutliga vädringen av den.
 
 
Här skriver vi 17:e april i almanackan och jag kan konstatera att det här bygget verkligen har flygit fram när jag väl har suttit ner och byggt på det. Hur slutresultatet blev håller jag på en liten stund.
 
På återseende och limma väl.

Åter till 1:35

När jag var klar med min figur startade jag ett nytt bygge i form av en modern stridsvagn. Vad kan vara bättre att göra den 14:e februari, på Valentindagen när man är ensam för att gumman är och jobbar. Ett intressant bygge och min första moderna stridsvagn någonsin. Inte nog med det utan jag är nu tillbaka där jag började om för sju år sedan med en Academy. Valet föll på en Israelisk Merkava IIIC och jag valde att bygga den helt utan att bry mig om tillbehör såsom PE, resin eller bandlänkar, ja ännu ett OOtB bygge. Låt oss sätta igång med bygget.
 
 
Direkt när jag packade upp den såg jag att gummibanden inte skulle bli speciellt trevliga att arbeta med.
 
 
Jag fyllde diskhon med varmvatten och lät banden få ligga i varmvattnet i omgångar mellan att jag tog upp dem och sträckte på dem samt lät dem svalna i utsträckt läge innan de fick bada igen. Lite bättre blev de i alla fall.
 
 
Torrpassningen av underdel och överdel visar på en grotesk glipa i fronten.
 
 
 
När jag vänder på ovandelen och ser efter framgår det tydligt att jag kommer att bli tvungen till en viss åverkan i plasten för att få rätsida på glipan.
 
 
Snabbt monterar jag hjulen och hjulupphängningen till vagnen, Därefter primar jag allt som jag hittills har byggt med Vallejo's trevliga gråa primer, jag kan rekommendera den varmt. Den finns i en uppsjö olika färger och är bara att skaka ordentligt och droppa direkt i sprutan. Jag använder främst ljusgrå och svart primer, har även vit men den tycker jag är svår att använda för mig då den blir så ljus att jag inte ser vad jag målar sen på den. Det får jag nog skylla på åldern och mina ögon som har sett bättre dar.
 
 
 
Gummihjulen till bärhjulen är dessvärre i gummi, det hade varit betydligt bättre om de hade varit gjutna i samma plast som den övriga modellen. Nåväl, de fick sig en omgång med svart primer för att underlätta den kommande vädringen.
 
 
Därefter var det bandens tur att få lite förberedande målning. Först svart primer och därefter testade jag Vallejo's speciella track primer som grund för fortsatt målning av banden. Det är möjligt att den svarta primern var ett onödigt steg men jag ville inte chansa helt enkelt.
 
 
Nu har tiden kommit till att testa ännu ett nytt färgfabrikat för min del. Italienska Lifecolor, en äkta akrylfärg med en hel del intressanta nyanser produktlinjen. Jag var inte direkt sugen på att mixa färg inför det här bygget och det växer inte Israeliska färger på närmsta träd heller för den del. Men jag hittade en bra nyans från Lifecolor och deras #UA035 Sinai Grey. Det var lite trial n' error i början innan jag kom överens med färgen. Från början var det ett rent helvete att köra den genom sprutan då jag upplevde att den torkade redan innan den kom ut ur munstycket, kort sagt, den kläggade igen sprutan på nolltid. Till slut fick jag till det genom att späda ut färgen en del vatten och två delar färg plus några droppar med retarder för akrylfärg. Vad ni än gör, glöm för fan inte retardern för ni blir olyckliga då. Men när jag hade fått kläm på färgen flöt det hela på fint, till och med så fint att Lifecolor numera är en av mina favoritfärger då den sprutar grymt bra med rätt mix, lägger sig fint och är riktigt stryktålig när den har torkat. Jag misstänker att den dock vill ha en primer först men man bör ändå alltid lägga en primer först. Priming isn't an option!
 
 
Därefter lite enklare detaljmålning.
 
 
Sedan var det dags för banden att äntligen få känna lite kärlek och omtanke. Slitytorna penslades med Humbrol Metalcote #27003 Steel.
 
 
 
Här är resultatet efter det att jag har polerat slitytorna med bommulstops.
 
 
Därefter lade jag en pinwash med GWS Citadel Badab Black mellan varje bandlänk för att få lite mer djup mellan bandlänkarna.
 
 
Därefter tog vädringen av underdelen och hjulen vid.
 
 
Detaljstudie av resultatet av vädringen.
 
 
 
 
Även banden fick sig lite kärlek.
 
 
Banden på plats, att de tycks förakta gravitationen upptill spelar inte någon stor roll eftersom det inte kommer att synas i slutänden..
 
 
En snabb torrpassning för att se hur det artar sig.
 
 
Skärmarna i fronten har fått sig lite vädring undertill för säkerhets skull.
 
 
Titta på den här underbara lösningen med det som ska föreställa visirblocken där inloppstapparna går rakt in i den del som ska föreställa själva glaset. Intelligent lösning eller snarare fan så idiotiskt tänkt av Academy.
 

 
Passformen på tornet lämnar en hel del övrigt att önska. Fram med spacklet!
 

 
Men nu börjar det i alla fall se ut som en stridsvagn.
 

 
Vi skriver nu 21:a februari i almanackan och bygget har pågått i en veckas tid. Jag bryter här eftersom bygget även det avstannade precis här och blev liggande orört en längre tid på grund av att en hel del annat kom i vägen för det.
 
På återseende och limma väl där ute, kom ihåg att CA lim skall appliceras på modeller och inte fingrar...

RSS 2.0