Katastrof...

Självplågare som man tydligen är så valde jag att måla min Viggen med det klassiska fyrfärgs splinterkamouflaget. För att lyckas med det krävs det att jag maskerar ordentligt. De flesta tror jag nog kommer ihåg det faktum att jag har en historia av att inte lyckas speciellt bra med mina försök till maskering. Men skam den som ger sig för här har jag verkligen en utmaning. Nu gäller det att maskera de fält som ska vara ljusgröna i mönstret. Jag arbetar än en gång med Tamiya's trevliga kabuki tejp som jag tejpar på skärmattan innan jag med en vass kniv skär till bitar i rätt form innan jag lyfter dem från skärmattan och placerar dem på rätt ställe på modellen.
Här syns resultatet av den första omgångens maskering på min Viggen. Än så länge är allt väl. Det är inte mycket som ska målas den här omgången eftersom jag bara ska måla de bruna fälten i mönstret. Letade fram en burk Humbrol #118 bland mina gamla färger som jag har kvar sen min ungdom och förberedde den för sprutan.
Nu är det bruna färdigmålat på modellen. Men, nu slog katastrofen till med full kraft. Dagen efter när jag tänkte att jag skulle fortsätta med maskeringen gjorde jag den fasansfulla upptäckten att färgen inte alls hade torkat. Den var nästan mer klibbig nu. Vad skulle jag göra? Det visade sig att burken som jag hade kvar inte hade klarat av tidens tand och den förpassades handlöst till det stora runda arkivet under diskbänken. Efter att jag hörde mig för lite så fick jag veta att detta inte alls är unikt om än synnerligen irriterande för de som har oturen att råka ut för det. Förväntad torktid skulle vara två till tre veckor. Vad kan man göra en sån här gång? Inte mycket. Det vara bara att ställa byggsatsen åt sidan och fundera över tillvaron...
Det är allt för den här gången och nästa gång ska jag berätta om hur jag löste problemet så till dess limma väl och kom ihåg att när det går åt helvete så är man passagerare vare sig man vill det eller inte...

Kommentarer
Postat av: Sören Mårtensson

Hej

Kul att se! Snyggt!

Jag byggde min första camoviggen runt 1981..! Camoflaget handmålades utan maskering (man hade bättre syn och var mindre darrig på handen på den tden!)... Jag byggde oxå en Svernsk version av Hornet, som var ett eventuellt alternativ till kommande JAS då...

/Sören

2011-10-25 @ 20:00:05
URL: http://mrmartensmodellbygge.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0