96dBA i lägenheten

Äntligen är det dags att måla flygfäna. Men först krävs det lite maskering för att undvika ovälkomna missöden. Fram med den mångsidiga Tamiya maskeringstejpen och häftmassa. Jag tejpade över huvarna ordentligt och såg till att tejpen satt fast riktigt ordentligt mot plasten. Därefter tog jag en tunn och mycket vass kniv och skar försiktigt längs med huvarnas ramar för att enkelt och säkert kunna måla dem i samband med att jag sprutar resten av planen. Häftmassan använde jag till att proppa igen insug och utblås och för att hålla luckorna till landningsställen på Viggen på plats medan jag målar allt.
Alla fyra redo för att få sig en första omgång med färg.
Ett första lager med färg på plats på alla fyra planen. Tunnorna har här fått sig ett lager Games Workshop Chaos Black som förberedelse för aluminiumfärgen. Viggen har fått sig ett lager Tamiya XF-2 som bas. Därefter har jag preshadat panellinjerna på Mystére'n och Viggen med svart för att bryta upp det hela en smula för kommande färglager. Notera även att jag har städat arbetsytan. Men hav tröst för det lär inte se så prydligt ut någon längre stund. En liten notis om GWS sprayburkarna kan vara på sin plats. De har en tendens till att damma rätt så kraftigt och jag brukar lösa det genom att gå ut på min altan när jag sprayar med dem. Det blir mycket trevligare inne på det sättet samt jag slipper andas in en massa onyttig färg.
Först ut för att få sin riktiga färg (eller som i det här fallet metallren) är de bägge Tunnorna som jag sprutade med Humbrol's Metalcote #27001 Flat Aluminium. Det hela flöt på bra utan några större missöden. Faktum är att det var mycket behagligt att köra Humbrol's Metalcote genom sprutan. Jag upplevde den väldigt lättsprutad och kände mig nöjd med resultatet. Tänk på att det här rör sig inte direkt om någon hälsosam färg och jag förtunnar med lacknafta som i sin tur inte heller är speciellt nyttig. Nu har min enkla sprutbox inget utsug som kan ta hand om farligheterna som lösningsmedel innebär. Dessa går rakt genom dammfiltret som bara fångar upp färgpartiklarna. Vilket i och för sig räcker gott och väl när man sprutar med akrylfärger. Nu gör jag så att jag använder en andningsmask som jag har köpt på Jula när jag sprutar med Humbrol för säkerhets skull.
Därefter var det Mystéren's tur att få sig en omgång färg. Jag sprutade undersidan med Tamiya XF-19 Sky Grey. Ovansidan fick sig en omgång med Tamiya XF-59 Dessert Yellow som jag sedan på fri hand sprutade Tamiya XF-68 Nato Brown över för att få till kamouflaget. Inga konstigheter här heller eftersom allt flöt på bra. Som förtunning till färgen använde jag Ajax fönsterputs.
Slutligen stod då min lilla Viggen på tur. Här valde jag att köra med Humbrol i sprutan. Mest för att mina referenser främst höll sig till Humbrol's färgnummer men även för att jag saknade motsvarande färger i akryl. Valet föll helt enkelt på att gräva fram mina gamla Humbrol burkar. Då tog en speciell liten Humbrol ritual sin början genom att jag först skakade burken rejält, och så lite till. Sen när burken var välskakad bände jag upp locket och började röra om färgen, och rörde, fortsatte att röra den, för att röra runt den ännu mer. Som om inte det var nog så var det bara att röra ännu mer för när man tror att man har rört runt en burk med Humbrol tillräckligt så har man i själva verket bara börjat. Men slutligen efter ett idogt rörande i burken kände jag att det var dags att börja spruta. Jag börjar med ett tunt lager Humbrol #80 som får ligga till grund för de övriga färgerna i kamouflaget som Viggen hade då det begav sig.
Nu återstår det bara att låta färgen torka tillräckligt på de olika flygplanen före jag går vidare med efterkommande steg på dem. Så till dess limma väl och tänk på att skydda luftvägarna när ni sprutar färg...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0