W40k Sentinel

Vad ska man göra under tiden som färgen sakta torkar på min Viggen? Varför inte sticka mellan med ett snabbygge? Jag har under en tid varit sugen på att bygga något Sci-Fi influerat och nu verkade vara rätt tid för det. In i gömmorna ibland alla kartonger med byggsatser för att se vad man kan hitta. Valet föll på en Warhammer 40k modell. Inte i riktig mening en byggsats men nästan. Det är en spelpjäs till figurkrigsspelet Warhammer 40k men den är uppbyggd i stort som en byggsats om än kraftigt förenklad. Jag har köpt den en gång i tiden för att jag tyckte den såg häftig ut. Kort sagt, den kändes rätt nu under min tid med färgbekymmer.
Warhammer 40k Imperial Guard Sentinel är namnet på den W40k modell som mitt val föll på och här nedan ser man innehållet i den lilla byggsatsen.
Närbilder på de bägge gjutstammarna.
Det är en enkel modell gjuten i en halvmjuk styrenplast av en annan kvalitet än den som jag i övrigt är van vid. Den svarar inte lika bra på mitt favoritlim. Men jag har andra limtyper att använda så det är ingen fara. Man har flera alternativ och stor frihet när det gäller den slutliga utformningen på modellen. Beskrivningen ger tre övergripande huvudalternativ men jag valde att bygga ett eget alternativ.
Plasten visade sig vara allt annat än optimal att arbeta med. Men jag klippte loss och filade till delarna och satte igång med penseln i högsta hugg. Tiden gick snabbt och snart började jag se resultat med målningen också.
Här har vi tuffingen som ska styra åbäket. Färgvalet var väl inte det lättaste men det är dock det fina med Sci-Fi. Man har helt enkelt inga riktlinjer som man måste följa. Funderationen jag hade över uniformens färg var att jag ville att det skulle bli en tuff färg. Funderade först på svart. Varför svart? Jo, en vanlig uniformsfärg på badboys, exempelvis de svarta paraduniformerna som Hitlers SS hade under WWII. De om några var ju badboys. Men så tänkte jag att det måste väl ändå finnas tuffare uniformer än så. Då slog det mig. Vilka har haft de tuffaste uniformerna genom historien och varit de tuffaste på slagfälten? Jo, de Brittiska rödrockarna som med dödsförakt marscherade mot fienden och i regel även vann sina slag. Det avgjorde valet. Näsduken på skallen då? Varför rosa? Jo, har man rosa kläder så betyder det en av två saker. Antingen så är man en fjolla eller så är man helt enkelt så manlig att man skiter i vad folk tror för man vet att ingen är hårdare där ute.
Målningen på själva Sentinelen fick jag också fundera en hel del över. Tänkte på lite olika kamouflagemönster och färger men till slut valde jag att måla den "omålad" med Humbrol's Metalcote #27003 Steel som jag sedan putsade till med bomullstopsar. För att få lite färg på den målade jag de pneumatiska cylindrarna gula som kontrast och kolvarna fick sig en omgång med Humbrol #191 Chrome Silver.
Det var allt för den här gången och kom ihåg att det alltid är bra med en backup plan i beredskap för den händelse att allt går åt skogen vilket det alltid gör till slut...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0