"Surdegen" #2 Char B1 Bis

Efter en lång tids frånvaro från min bygghörna så kan jag nu äntligen ge er en liten uppdatering av min surdeg.

Tidsfristen som gick ut den 13:e mars är passerad och jag konstaterade långt före deadline att jag inte skulle hinna klart men jag kämpade ändå vidare i sakta mak. Jag har inte gjort något på min surdeg efter den 13:e heller för den delen men här skall ni få se vad som jag ändå hann med att göra där före.

Sagt och gjort, efter spritbadet så var det dags att spruta på grundfärgen. Jag mixade Tamiya XF-59 + XF-60 i 2:1 ratio och laddade min Aztek spruta. Det var den enkla och smidiga biten och resultatet av det går att beskåda här nedan.



När sedan färgen hade fått chansen att vila och verkligen sätta sig så började pillergörandet med att maskera hela eländet. Det gjorde jag genom att rulla tunna strängar med häftmassa och ringla ut över surdegen för att få till början på ett camouflage. Kanske inte så märkvärdigt eller tekniskt men dock tidsödande och milt förvirrande då jag fick stanna upp flera gånger och tänka till över vilken sida som jag maskerade mot. Men sen, efter mången förvirring, så såg det ut så här för mig.











Så långt allt väl eftersom den fortfarande inte är helt färdigmaskerad. Jag började med att tejpa men efter ett tag fick jag en snilleblixt. Varför hålla på att tejpa, vilket är tidsödande, när jag har maskeringsvätska liggandes? Så jag skred till verket med att maskera resten med hjälp utav Microscale's Micro Mask som jag penslade på plats mycket enkelt.







Nu var surdegen klar för mer färg. Jag tog och tunnade ut lagom mängd Tamiya XF-58 med Ajax fönsterputs. Kan inte säga vilken ratio då jag kör på känn men någonstans runt 6:4 bör den vara när jag späder ut Tamiya's XF färger med fönsterputs. Sen var det bara att ladda sprutan och köra för glatta livet.

Inga problem med att spruta färgen och den hamnade i stort sett där den skulle, det vill säga på surdegen och inte i mitt knä. Så långt allt väl. Men sen när färgen hade torkat började jag med att avlägsna maskeringen från surdegen och mitt svärande tilltog i takt med att jag kämpade med att få loss den flytande maskeringen som nu satt fast som om den vore limmad på plats. Ouch, det visade sig att Micro Mask har en viss tendens till att bita fast i underliggande färg och ännu värre även en viss tendens till att lyfta sagda färg när man tar bort maskeringen. Jag blev helt enkelt tvungen till att avbryta avmaskeringen för att ta det hela i små omgångar eftersom att jag trots allt måste tänka på min egen hälsa. Jag lovar att det här kan inte ha varit bra för mitt blodtryck så irriterad och förbannad jag då var då. Nåväl, jag lärde mig väl lite av mitt lilla misstag får man ju hoppas.



Och på den här bilden ser man ett väldigt bra exempel på hur färgen har blivit lyft från underlaget.



Det var allt för den här gången, jag måste sluta nu innan mitt blodtryck stiger på grund av att jag tänker tillbaka på hela eländet med min misslyckade maskering av surdegen. Men jag får väl ta lärdom och ta nya tag med den framöver.

Så till dess limma väl men ännu viktigare, MASKERA VÄL!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0