Maskeringen från Helvetet! Hur gick det?

Så här blev det med mitt fortsatta arbete med min lilla Viggen. Färgen tog nästan tre veckor på sig för att torka innan jag kunde fortsätta med det tidsödande arbetet på den. 
 
Här är nu all maskering på plats över Den trillskande Humbrol #118.
 
 
Tätt följd av en omgång med Humbrol #30 för de mörkgröna partierna.
 
 
På med mer maskering.
 
 
Efter det så valde jag att blanda Humbrol #33 och #67 till en lämplig nyans till det "svarta" i kamouflaget.
 
 
Äntligen så var alla färgerna på plats på lövhögen, förutom då undersidan vilket betydde att jag maskerade resten av ovansidan också för säkerhets skull.
 
 
Undersidan fick sig lite preshade inför den slutliga grå färgen. Landställsluckorna hålls på plats med hjälp av häftmassa för det här momentet.
 
 
På med Humbrol #127
 
 
Sanningens ögonblick! Alltid lika spännande att plocka bort maskeringen från ett jobb av det här slaget.
 
 
Se på fan, det ser ju faktiskt ut som en Viggen i fyrfärgs splinterkamouflage. Dock så visade det sig att jag hade missat en hel del i min maskering med färg som hade runnit alternativt med maskering som inte hade täckt tillräckligt som går att se på de följande bilderna.
 
 
 
 
 
Inte så farligt ändå och det var enkelt att fixa till med några penseldrag på de ställen som det hade blivit fel.
 
Det som återstår i det här läget nu är att maskera och måla vingarnas framkanter samt noskon med Humbrol #33. Chippning av vingarnas framkanter därefter och klarlack som förberedelse inför dekalerna. Sedan när klarlacken har härdat dekalerade jag med orginaldekalerna från 70-talet och det flöt på fint utan missöden, till min hjälp där hade jag Microscale Set och Sol. Sen mattlack som en avslutning över allt. Men hur det blev i slutänden får ni se i nästa inlägg.
 
Kom ihåg att Cyanoakrylat inte är din vän när det hamnar mellan dina fingrar så limma lugnt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0