Min första airbrushade modell

Under hösten 2008 var det till slut dags att bygga mitt livs första modell med hjälp av en airbrush. Jag hade kommit över en begagnad Aztek A470 och köpte en billig kompressor på Jula (fy fan vad jag har svurit över oljudet sen dess och nu håller den dessutom på att vara slut, men vad kan man begära för 699:-) för utan luft går det inte bra att spruta. Jag tränade inte med sprutan utan körde inlärningen live direkt på modellen. Ja, det var en Tamiya även den här gången. Men det slutar inte där för inte nog med att det här var min första modell med airbrush, det var även mitt första flygplan sen 1983 samt min första modell i skala 1:48. Modellen då? Mitt val föll på en Brewster B339 Buffalo. Häng med på bygget som jag gjorde helt OOtB!
 
 
Jag använde Tamiyafärger rakt genom bygget.
 
 
 
 
 
Snabbt jobbat med inredningen, sen var det dags att stänga in den i flygkroppen.
 
 
 
 
 
 
Även undersidan på flygkroppen har en öppning i form av ett fönster
 
 
Hjulhusen.
 
 
 
Till modellen följde det även med förtryckt maskering till cockpit och golvfönstret. Dock måste man skära ut bitarna själv, för full pott här skulle maskeringstejpen vara stansad redan i lådan.
 
 
Även motorn fick komma på plats i samband med att jag stängde in cockpiten.
 
 
Vilket ger följande helhetsintryck vid det här läget.
 
 
Störtbågen bakom piloten i cockpit på plats och cockpiten är nu redo att stängas in helt.
 
 
Färgen som blev kvar i sprutan efter det att jag hade målat klart baktill i cockpiten använde jag helt enkelt upp på modellen som airbrushträning.
 
 
Därefter limmade jag dit cockpithuven och sprutade hela modellen med Tamiya AS-12 direkt från sprayburken.
 
 
Sen var det dags att leka lite med preshading. En teknik som jag vid det här läget bara hade läst om och som jag var riktigt nyfiken på nu när jag äntligen var ägare till en airbrush.
 
 
 
Därefter sprutade jag hela ovansidan khakifärgad och var försiktig då jag inte ville att det skulle bli för mycket färg på modellen.
 
 
 
 
 
Därefter maskerade jag ovansidan för kamouflagemålningen och lade ny preshade.
 
 
För att vara min första modell med sprutan flöt det hela på väldigt smidigt och jag kände att jag fick blodad tand. Idag försöker jag spruta så mycket som möjligt. Det var allt för den här gången, nästa gång vi ses kommer jag presentera hur det här bygget slutade.
 
Limma väl och spruta försiktigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0